PEDAGOG
Specjalista zajmujący się problemami edukacyjnymi i wychowawczymi dzieci. Terapia pedagogiczna ma za zadanie zmniejszyć deficyty rozwojowe i dać dziecku możliwość do zdobywania nowych umiejętności. Praca pedagoga opiera się przede wszystkim na rozwijaniu zainteresowania otoczeniem, naśladowania, koncentracji uwagi, nauce czytania i pisania, współpracy, komunikacji werbalnej oraz niewerbalnej i motywacji do działania.
PEDAGOG SPECJALNY
Głównym zadaniem pracy pedagoga specjalnego (oligofrenopedagoga) jest całościowe wsparcie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Pedagog określa poziom funkcjonowania dziecka, umiejętności poznawczych. Sposób przekazywania treści edukacyjnych oraz ćwiczenia dostosowane są do indywidualnego tempa dziecka. W trakcie zajęć stosuje się różne metody rewalidacyjne, stymulacyjne żeby dziecko nauczyć np. zabawy, aktywności samodzielnej, uwagi wspólnej i krok, po kroku wprowadzać treści edukacyjne odpowiednie do wieku funkcjonowania.
KIEDY DO PEDAGOGA?
trudności w nauce
problemy z koncentracją
brak umiejętności zorganizowania sobie zabawy
zaburzenia wzroku lub słuchu
spektrum autyzmu
niepełnosprawność intelektualna i/lub ruchowa
brak mowy bądź rozwój mowy jest opóźniony
DIAGNOZY PEDAGOGICZNE
DIAGNOZA TRUDNOŚCI SZKOLNYCH
DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
DIAGNOZA RYZYKA DYSLEKSJI
DIAGNOZA FUNKCJONALNA TESTEM PEP-R
KARTA OCENY CZYTANIA I PISANIA KOCP
CELE TERAPII PEDAGOGICZNEJ:
-
doskonalenie umiejętności czytania i pisania,
-
doskonalenie umiejętności stosowania poprawnej ortografii,
-
rozwój umiejętności matematycznych,
-
praca nad usprawnianiem motoryki małej, w tym grafomotoryki
-
usprawnianie funkcji słuchowo-językowych,
-
poprawa funkcji wzrokowych i orientacji przestrzennej,
-
praca nad poprawą koncentracji,
-
stymulowanie rozwoju poznawczego: pamięć, myślenie, wyobraźnia,
-
stymulowanie rozwoju intelektualnego,
-
rozwój kompetencji komunikacyjnych i społecznych,
-
dostrzeganie mocnych stron dziecka,
-
budowanie poczucia własnej wartości i wiary w siebie,
-
praca nad automotywacją,
-
praca nad obszarami związanymi z niepowodzeniami szkolnymi.
Zajęcia prowadzone są przez pedagoga specjalnego w oparciu o Indywidualne Systemy Komunikacyjne dzieci z wykorzystaniem dodatkowych pomocy z zakresu AAC (komunikatorów, znaków, gestów, komputera, tabletu, programów komputerowych, aplikacji mobilnych)- dla lepszego zrozumienia meteriału edukacyjnego przez użytkownika AAC oraz w celu zwiększenia atrakcyjności zajęć i motywacji dziecka do nauki.