PEDAGOG
Specjalista zajmujący się problemami edukacyjnymi i wychowawczymi dzieci. Terapia pedagogiczna ma za zadanie zmniejszyć deficyty rozwojowe i dać dziecku możliwość do zdobywania nowych umiejętności. Praca pedagoga opiera się przede wszystkim na rozwijaniu zainteresowania otoczeniem, naśladowania, koncentracji uwagi, nauce czytania i pisania, współpracy, komunikacji werbalnej oraz niewerbalnej i motywacji do działania.
PEDAGOG SPECJALNY
Głównym zadaniem pracy pedagoga specjalnego (oligofrenopedagoga) jest całościowe wsparcie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Pedagog określa poziom funkcjonowania dziecka, umiejętności poznawczych. Sposób przekazywania treści edukacyjnych oraz ćwiczenia dostosowane są do indywidualnego tempa dziecka. W trakcie zajęć stosuje się różne metody rewalidacyjne, stymulacyjne żeby dziecko nauczyć np. zabawy, aktywności samodzielnej, uwagi wspólnej i krok, po kroku wprowadzać treści edukacyjne odpowiednie do wieku funkcjonowania.
 
	 
	 
	 
	KIEDY DO PEDAGOGA?
- 
			
						trudności w nauce
- 
			
						problemy z koncentracją
- 
			
						brak umiejętności zorganizowania sobie zabawy
- 
			
						zaburzenia wzroku lub słuchu
- 
			
						spektrum autyzmu
- 
			
						niepełnosprawność intelektualna i/lub ruchowa
- 
			
						brak mowy bądź rozwój mowy jest opóźniony
DIAGNOZY PEDAGOGICZNE
 
	DIAGNOZA TRUDNOŚCI SZKOLNYCH
 
	DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
 
	DIAGNOZA RYZYKA DYSLEKSJI
 
	DIAGNOZA FUNKCJONALNA TESTEM PEP-R
 
	KARTA OCENY CZYTANIA I PISANIA KOCP
 
	 
	 
	CELE TERAPII PEDAGOGICZNEJ:
- 
doskonalenie umiejętności czytania i pisania,
- 
doskonalenie umiejętności stosowania poprawnej ortografii,
- 
rozwój umiejętności matematycznych,
- 
praca nad usprawnianiem motoryki małej, w tym grafomotoryki
- 
usprawnianie funkcji słuchowo-językowych,
- 
poprawa funkcji wzrokowych i orientacji przestrzennej,
- 
praca nad poprawą koncentracji,
- 
stymulowanie rozwoju poznawczego: pamięć, myślenie, wyobraźnia,
- 
stymulowanie rozwoju intelektualnego,
- 
rozwój kompetencji komunikacyjnych i społecznych,
- 
dostrzeganie mocnych stron dziecka,
- 
budowanie poczucia własnej wartości i wiary w siebie,
- 
praca nad automotywacją,
- 
praca nad obszarami związanymi z niepowodzeniami szkolnymi.
Zajęcia prowadzone są przez pedagoga specjalnego w oparciu o Indywidualne Systemy Komunikacyjne dzieci z wykorzystaniem dodatkowych pomocy z zakresu AAC (komunikatorów, znaków, gestów, komputera, tabletu, programów komputerowych, aplikacji mobilnych)- dla lepszego zrozumienia meteriału edukacyjnego przez użytkownika AAC oraz w celu zwiększenia atrakcyjności zajęć i motywacji dziecka do nauki.
